perjantai 31. lokakuuta 2014

Vitosten ja kutosten työt

Moikka!

Vitosten ja kutosten kanssa työt ovat vielä vaiheessa, mutta tässä lyhyesti missä mennään.

Vitosten kanssa aloitimme ennen lomaa tölkkiautojen valmistuksen. Kaikki vitoset eivät tee tällä hetkellä samaa työtä, sillä osa oppilaista on keksinyt itselleen oman työn, johon myös pyrimme panostamaan kunnolla.Tölkkiautoihin saimme suurimman osan kanssa tehtyä jo alustan ja moottorin virtapiirin syyslomaa edeltävällä viikolla. Tällä viikolla olemme kehittäneet autoa. Mietimme miten auton saisi menemään suoraan, sillä se "driftaa" koko ajan, sillä pitoa ei ollut tarpeeksi. Helpon ratkaisu oli lisätä painoa auton takapäähän, jolloin pitoa tuli takavetoiseen auton takarenkaisiin lisää. Leikkaamme ja taivutamme muovista autoon kopan, jotta se ei olisi niin "raakileennäköinen". Taivutimme muovikopan lämmittämällä sitä kuumailmapuhaltimella ja taivuttelemalla alasinta vasten. Autoista tulee (hyvin) etäisesti mieleen uuden Batman -elokuvan Batmobil, joten maalaamme todennäköisesti sapluunan avulla autoihin vielä Batman -logot konepeltiin. 
Batmobiilin osia: Alusra, taivutettu muovikoppa, johon tulee saranointi. Pyörien akseli kopan päällä ja moottorin virtapiiri vasemmalla.

 
Batmobil ;)
Oppilaiden tekemä tölkkiauto ;)




Kutosten kanssa olemme tehneet dvd/ps/xbox -peleille hyllyjä. Osa oppilaista ei ole tällaista tarvinneet niin he tekevät itselleen jonkin muun säilytykseen liittyvän hyllyn, jossa tulee samankaltaisia työvaiheita. Osa aloitti tekemään myös elektroniikkatöitä. Jos oppilaalla on jonkin esineen/asian tarvetta, jonka pystymme teknisessä työssä tekemään, niin pyrimme sen myös toteuttamaan opetussuunnitelman puitteissa. Hyllyt ovat edenneet melko hyvin, vaikka osalla onkin vielä aiemmin tekemämme ledivalokotelo kesken. Työssä he ovat oppineet liimapuun tekoa ja pitkäjänteisyyttä osien viimeistelyhionnassa, jota ei ilmeisesti voi koskaan opettaa liikaa :). Tänään ensimmäiset oppilaat pääsivät pintakäsittelemään hyllyn osia vahalla/maalilla. Pintakäsittelemme osat ennen niiden kiinnitystä, sillä näin käsittely on huomattavasti helpompaa ja lopputulos on usein siistimpi. Olen myös jyrsinyt koristereunan hyllyn reunoihin jos oppilas on näin halunnut. Alakoulussa oppilas ei saa itse käyttää jyrsintä.


Vaha tuo puun syyt tyylikkäästi esille.


Kolmosten ja nelosten töiden esittelyt

Moikka!

Nyt on lomat syyslomat vietetty ja on tällä viikolla ollaankin jo palattu ahkerasti työn tekoon. Loma näytti tehneen tehtävänsä, sillä kaikki tuntuivat olevan motinoituneita tekemään uusia töitä.

Kolmosten kanssa olemme jatkaneet talouspaperirullatelineiden valmistusta. Etenemme hyvää vautia ja näyttää siltä, että ainakin suurin osa oppilaista saa työn valmiiksi ensi viikolla, joten ne ehtivät kotiin sopivasti isänpäiväksi. 


Erivärisiä talouspaperirullatelineitä. Telineisiin naulataan vielä vanerista sahatut kissat tai jokin muu kuvio, jonka oppilas on halunnut tehdä. Oppilaat ovat itse höylänneet "hännät" pyöreiksi.





 Nelosten kanssa olemme jatkaneet majakoiden kanssa. Lähes kaikki oppilaat ovat saaneet piirilevyt juotettua ja se myös toimii kaikilla paria poikkeusta lukuunottamatta. Tällä viikolla pohdintaa ja pähkäilyä oin herättänyt lampun kiinnitys majakan sisään. Olemme kokeilleet erilaisia keinoja ja oppilaan ovat saaneet itse valita haluamansa kiinnitystavan. Kuvissa esiteltynä muutama vaihtoehto. Yhdistelimme majakoihin myös luonnonmateriaaleja, jotta saarimiljööstä saataisiin hieman elävöitettyä. Koululla ei valitettavasti ole resursseja ostaa pattereita oppilaiden majakoihin joten toivoisin kotipuolessa joustoa, että ostaisitte muutaman euron maksavan 4.5v pariston.

Majakan raitojen maalaamista.

Teippasimme raidat maalarinteipillä, jotta raidoista tulisi majhdollisimman siistit


Muovi-ikkuna, johon kiinnitetään katto.

Majakan lamppu
Lisää kuvateksti
Valmis majakka. Pringles -purkista leikattu pala, taitettu se sisään, jonka päälle on aseteltu piirilevy.


Muovi-ikkunan sijaan rautalangalla kiinnitetty katto.
Valmis majakka. Saarelle rakennettu myös majakvartijan mökki.   






perjantai 10. lokakuuta 2014

Uusia työn alkuja


Moi!

Olemme aloittaneet uusia töitä lähes kaikkien luokka-asteiden kanssa. 

Kolmosten kanssa aloitimme tekemään talouspaperirullatelineitä. Työ olisi tarkoitus saada isänpäiväksi valmiiksi. Työ on perinteinen puutyö, jota on kouluissa tehty jo iät ja ajat. Työn suosio perustuu monipuolisuuteen, sillä siihen sisältyy paljon perinteisiä työvaiheita, jotksa on hyvä oppia jo kolmannella luokalla. Työvaiheita ovat: mittaus, suorakulman käyttö, sahaus, höyläys, naulaus (liima-naulaliitos), liimatappiliitos, ja lisänä kuviosahaus. Laitan töistä kuvia kunhan työt vielä hieman etenevät. Tässä kuitenkin kuva opettajan tekemästä mallityöstä, josta oppilaat löysivät heti pienen suunnitteluvirheen, löydätkö sinä? :) 


Täysi talouspaperirulla ei mahdu kunnolla pyörimään, koska kissa on liian lähellä keskipistettä


Vitosten kanssa rakennamme perinteiset tölkkiautot, jonka pääkohtana on yksinkertainen virtapiiri, kierrätysteema sekä akselin/pyörän toiminta. Tölkkejä tuunataan vielä paljon lisää, osan kanssa aiomme rakentaa tölkkeihin korin muovista tai metallista.

Tölkkiauton alusta, pyörät ja kehikko

















Nelosten kanssa rakennamme majakoita. Majakassa on myös kierrätysteema, sillä rakennamme majakan paperimassasta tehdylle saarelle ja majakan tornina toimii pringles-purkki tai tyhjä talouspaperirulla tai vastaava. Majakan vilkkuva valo tulee yksinkertaisen mikropiirin avulla. Juottaminen onkin ollut oppilaiden mielestä jännää puuhaa. Oppilaat käyttävät majakan valmistamisessa kierrätysosien lisäksi luonnon omia materiaaleja, joten majakoista tulee valmiina varmasti luovia ja hienoja!


Keskeneräinen "majakkasaaristo". Etuoikealla myös kutosten tekemiä liimalevyjä, joista tehdään ps3/xbox/dvd/bluray -kaappeja oppilaan tarpeiden mukaan.
Kivet ja oksat tuovat saarelle kallio ja ajopuu -vaikutelmaa. Pringelspurkeista maalataan mainokset piiloon :)



perjantai 19. syyskuuta 2014

Sekalaisia töitä, joita tällä viikolla aloitettu/valmistunut

Moi!

Tällä viikolla olemme jatkaneet aikaisempien töiden parissa. Töitä on tosin saatu hyvin valmiiksi ja olemme osan kanssa aloittaneet uusia vapaita sivutöitä. Tähän kirjoitukseen lisään kuvia sekalaisista 3-6 -luokkien valmiista ja keskeneräisistäkin töistä. 

Käsityln opetussuunnitelmassa (OPS 2004) sanotaan, että opetuksessa tulisi näkyä luovuus ja itseohjautuvuus. Mikä olisikaan parempi tapa tämän ohjeen toteuttamiseen kuin antaa oppilaiden tehdä itse itselleen vapaita töitä. Tosin vapaissa töissä opettajalla on huomattavasti vähemmän aikaa yksittäiselle oppilaalle, sillä jokaiselle täytyy antaa henkilökohtaise, omaan työhön sopivat ohjeet. Koulumme oppilaat ovat kyllä todella luovia ja taitavia keksimään itselleen sopivia töitä!

Hyvää viikonloppua!

- Tuomo

Kutosten tekemiä hydrokoptereita

Nelosluokkalaisen tekemä upea paistinlasta (lisätyö)

Vitosluokkalaisen tekemä sormiskeittirampin runko (lisätyö)

Kolmosluokkalaisen tekemä auto, korin palikka löytyi valmiina roskiksesta (lisätyö)

Kolmosluokkalaisen tekemä naulakko

Nelosluokkalaisen tekemä erakkopeli (tapit maalattu hopealla spray -maalilla)

Kutosten valmiita yövaloja

tiistai 9. syyskuuta 2014

Vitosten korispelit

Moi ja hyvää alkanutta viikkoa!

Vitosten kanssa ensimmäisenä työnä teemme varsinaisen klassikon, korispelin. Itsekin muistan alakoulussa tehneeni vastaavanlaisen pelin. Korispeli on loistava koulutyö, sillä siinä on todella monta erilaisa työvaihetta. On suunnittelun lisäksi sahausta, mittausta, talttausta, viilausta, hiontaa, metallin taivutusta, muovin leikkausta yms. Korin taustalevyn saa tehdä myös muovista jolloin vaikutelma oikeaan koriskoriin säilyy parempana. Koripallipelissä tulee myös rakennettua katapulttimekanismi. Työn teko on ollut kaikenkaikkiaan mukavaa, mutta haastavaa. Opella on ollut kiire, jotta apua on ehtinyt antaa kaikille erilaisissa työvaiheissa- Seuraavana työnä teemme vitosten kanssa vapaan työn, johon käytetään muutama tunti. Idea työhön tulisi lähteä oppilaan omista tarpeista ja loistavia ideoita syntyikin jo tänään tiistaina...  Niistä lisää myöhemmin!

- Tuomo


Kori ja levy kiinnitettiin korilangalla ja liimalla
Koritankoon taltattiin korilevylle sopiva viiste
Pallon ampuva katapultti tehtiin vanerista ja akseli kuparilangasta. Katapultista sai tehdä kiinteän tai irrallisen. Irrallinen mahdollistaa pallon laukaisemisen mistä vaan :)



Valmis peli irrallisella katapultilla
Kiinteä katapultti (kuvassa myös kuparilanka-akseli)
 
Video opettajan onnistuneesta "heitosta"

perjantai 5. syyskuuta 2014

Kutosten ledivalokotelot

Moi ja hyvää viikonloppua!

Kutosten kanssa teemme ledivalokotelot, jotka toimivat muunmuassa yövaloina. Valo-osa juotetaan komponenteista, joista muodostuu yksinkertainen virtapiiri. Virtapiiriin kuuluu patteripesä, vastus, ledivalo ja kytkin. Piirin ympärille rakennetaan kotelo, jonka reunat kiinnitetään kynteliitoksella ja vahvistetaan liimanaulaliitoksella. Sisälle teemme urat, joihin tulee levyt erottamaan elektroniikkaosion valo-osiosta (kuvat selittävät tarkemmin). Lisäksi valo-osio päällystetään folioteipillä valomäärän maksimoimiseksi.

Työvaiheita ovat suunnittelu, mitoitus, virtapiirin kolvaus, sahaus, talttaus, naulaus, liimaus, viimeistely, pintakäsittely. Oppilaat saavat itse tulostaa haluamansa kuvan, jonka ledivalolla heijastaa rasian kanteen. 

Valmiista töistä tulee kuvia myöhemmin!


Ensin taltataan kynterliitoksen lovi
Sitten taltataan lovi, joka erottaa elektroniikkakotelon valo-osasta

Valmis kynteliitoksen lovi ja talttausta vailla oleva ura.
Valmiit liitokset

Laatikon kasaus liimalla ja nauloilla

Taltatuissa urissa levyt erottamaan patteriosion valo-osasta (valo-osa päällystetty foliosta)



 Ledivirtapiiri



keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Nelosten pulpettipelit

Nelosluokkalaisten kanssa ensityöksi teemme pulpettipelit (tunnetaan myös erakkopelinä), joka on todennäköisesti monelle vanhemmallekin tuttu peli. Pelin ideana on syödä niin monta nappulaa kuin mahdollista hyppäämällä toisen nappulan yli. Mitä vähemmän lopuksi jää nappuloita pelilaudalle niin sen paremmin on peli mennyt. Peliä voi pelata yksin tai parin kanssa. Peli on kooltaan pieni ja se mahtuu pulpettiin, joten joskus oppilaat voivat pelata peliä vaikkapa muilla tunneilla jos tunnin tehtävät saadaan ajoissa valmiiksi.

Työvaiheista selkeästi työläin on rimojen pyöristys. Koska koululla ei ollut valmiiksi pyöreää rimaa, niin oppilaat pyöristivät neliskanttiset rimat pyöreäksi hiomalla paloja hiomapaperias vasten. Tämä työvaihe kasvattaa varmasti oppilaiden pitkäjänmteisyyttä, sillä tappeja on pyöristettävä 20 kappaletta. Pelin muita työvaiheita ovat mm. suunnittelu, mittaus, sahaus, reikien mitoitus, poraus ja pintakäsittely puuvahalla/lakalla tai maalilla. Materiaalina käytämme vanerilevyä.

Valmiita lakattuja tappeja

Vahatessa käteen kannattaa laittaa kumihanska sillä  sienellä levitettävä vaha ei irtoa pelkällä vedellä käsistä!


 Valmis peli. Tämä kappale on pintakäsitelty lakkaamalla. Teimme peliin myös nappulaparkin (kuvassa yläreunassa), johon syödyt  nappulat  voidaan laittaa ja näin ne pysyvät tallessa.